کمتر از یک هفته تا فرار رسیدن روز اربعین حسینی باقی مانده و تکاپوی مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور کم کم اوج می‌گیرد تا مراسم پیاده روی اربعین امسال با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود. پیش بینی می‌شود که اربعین امسال ۴ و نیم میلیون زائر در این حرکت بزرگ شیعیان شرکت کنند.

اربعین

به گزارش همشهری آْنلاین، کمتر از ۲ هفته تا فرار رسیدن روز اربعین حسینی باقی مانده و تکاپوی مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور کم کم اوج می‌گیرد تا مراسم پیاده روی اربعین امسال با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود. پیش بینی می‌شود که اربعین امسال ۴ و نیم میلیون زائر در این حرکت بزرگ شیعیان شرکت کنند. گزیده ای از تازه ترین خبرها، تصمیمات و اقدامات مهم مراکز مختلف و همچنین گروه‌های مردمی در این ایام را با هم مرور می‌کنیم.

  • نحوه شرکت افراد دارای پابند الکترونیک در راهپیمایی اربعین

برای تامین امنیت هر چه بیشتر مراسم پیاده روی اربعین تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که یکی از آنها کنترل و پایش سارقان سابقه‌داری است که تحت کنترل با پابندهای الکترونیکی قرار دارند. رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا با اعلام این خبر، افزود: صرف نظر از اقدامات کنترلی و نظارتی بر این اشخاص، نحوه اقدام در خصوص مشمولین طرح پایش هوشمند سارقان سابقه دار بر مبنای شرایط خاصی صورت می‌گیرد. در همین راستا به کلیه مشمولین طرح از طریق پیامک مبنی بر اعلام هشدار هماهنگی خروج از محدوده و همچنین اعزام به مراسم پیاده‌روی تاکید خواهد شد. مشمولینی مجاز به حضور در مراسم پیاده روی اربعین خواهند بود که نسبت به اخذ پاسپورت، ثبت نام در سامانه سماح اقدام و نسبت به ارائه مدارک مذکور به پلیس آگاهی اقدام کنند و همچنین مجوز خروج را از پلیس آگاهی دریافت کرده باشند. شریفی با بیان اینکه مدت زمان حضور مشمولین در پیاده‌روی اربعین حداکثر ۱۰ روز است، خاطرنشان کرد: در صورت حضور مشمول بدون هماهنگی با مراجع مرتبط در استان‌های مرزی نسبت به اعلام هشدار وهدایت این افراد برای بازگشتن به محل سکونت اقدام شده و در صورت استنکاف، ضمن هماهنگی با استان اقدامات قانونی در خصوص آنها اعمال خواهد شد.

  • راه اندازی سامانه ۱۲۸ برای خدمت رسانی به زوار اربعین

سامانه ۱۲۸ برای خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین حسینی راه اندازی شد. معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و رئیس کمیته سیاسی ـ کنسولی اربعین با اعلام این خبر، به تشریح اقدامات این کمیته در خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی پرداخت و گفت: سامانه ۱۲۸ با هماهنگی مقامات عراقی جهت خدمت رسانی سریع و دقیق به زوار اربعین حسینی (ع) راه اندازی شده است. علیرضا بیکدلی افزود مهمترین نکته ای که مردم عزیز ما باید بدانند این است که می‌توانند موضوعات خود در موعد برگزاری آئین اربعین حسینی (ع) را از نمایندگی‌های ما بپرسند و در حال حاضر شماره تلفن ۱۲۸ به همین امر اختصاص یافته است. مرکز این خط ارتباطی که در نتیجه تعامل و همکاری نزدیک کشورمان با مقامات عراق ایجاد شده، نمایندگی ما در کربلا است و به دو زبان فارسی و عربی فعال بوده و پاسخگوی سوالات زوار است. تبعا رجوع به نمایندگی های ما برای مسائل ضروری است و در مواردی نظیر حوادث و رویدادهایی که خدای ناکرده ممکن است رخ دهد یا موضوعات مرتبط با گم شدن افراد، وسایل و مفقود شدن گذرنامه می توان با دفاتر ما تماس گرفته و درخواست کمک کرد.

  • ۱۵ درصد ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران خالی است

استاندار و رئیس ستاد اربعین استان ایلام با بیان اینکه تاکنون ۱۵ درصد ظرفیت پارکینگ‌های مهران تکمیل شده است، گفت: شهر مهران ظرفیت ۴۰۰ هزار خودرو را دارد. "حسن بهرام‌نیا، با اشاره به ظرفیت پارک خودروهای شخصی زوار اربعین حسینی در پارکینگ‌ها در مهران، اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۵ درصد ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران (پارکینگ بزرگ اربعین و پارکینگ‌های خصوصی) تکمیل شده است. وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پارک خودروهای شخصی با استفاده از تمام ظرفیت و امکانات بخش دولتی، خصوصی و پارکینگ های بزرگ اربعین یک و ۲ در مهران فراهم است، گفت: از زائران اربعین حسینی درخواست می‌شود در صورت امکان با وسایل نقلیه شخصی به مهران برای شرکت در پیاده روی بزرگ اربعین حسینی مراجعه کنند. استاندار ایلام با اشاره به اینکه شهر مهران ظرفیت ۴۰۰ هزار خودرو را دارد، تصریح کرد: تاکنون حدود ۲۷ هزار خودرو در شهر مهران پارک شده که از این میزان حدود ۷ هزار خودرو در پارکینگ بزرگ اربعین پارک شده است. بهرام‌نیا با بیان این نکته که فقط در پارکینگ بزرگ اربعین مهران ظرفیت پارک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وجود دارد، یادآورشد: این پارکینگ مجهز به دوربین مداربسته بوده و چندین نمازخانه، موکب توزیع غذای گرم و آب خنک و چشمه سرویس‌های بهداشتی در این پارکینگ احداث و راه اندازی شده است.

  • ساماندهی ۱۰۰ نمازخانه بین راهی مسیر زائران اربعین

۱۰۰ باب نمازخانه بین‌راهی و مجتمع‌های فرهنگی مسیر تردد ازئران اربعین حسینی در ایلام ساماندهی شده است. فیض الله رضایتی، مدیر ستاد اقامه نماز استان ایلام با اعلام این خبر، افزود: این اقدام در قالب کارگروه ساماندهی نمازخانه‌های بین‌راهی پیش از ایام اربعین صورت گرفته و همچنان در حال انجام و نظارت است. وی بیان کرد: در قالب این برنامه نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی از نقطه ورود به استان تا نقطه صفر مرزی مهران ساماندهی و تجهیز شده است. مدیر ستاد اقامه نماز استان ایلام، جمع‌آوری مُهرهای نماز قدیمی، توزیع ۲۰ هزار مُهر نماز و شست و شوی فرش و موکت نماز خانه‌های بین راهی و فضاهای فرهنگی را از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه برشمرد تا میزبانی شایسته‌ای از زائران حسینی انجام شود. رضایتی بیان کرد: علاوه بر این به همه موکب‌ها نیز تاکید شده تا در صورت داشتن فضا، اقامه نماز به صورت جماعت و با پخش اذان انجام شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود از رسانه‌های مختلف گروهی استان خواست در فرهنگ سازی در حوزه مشارکت مردم در توسعه و عمران مساجد همکاری و مشارکت لازم داشته باشند.

کد خبر 874063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha